CRO-eu.com
Travanj 23, 2017, 15:51:21 *
Dobrodošli, Gost. Molimo, prijavite se ili se registrirajte.

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave
Novosti:
 
  DNEVNO 45LINES HRT PORTAL GALERIJA SLIKA   Forum   Pomoć Traži Kalendar Prijava Registracija  
 Str: [1]
  Ispis  
Autor Tema: 82 godina zrakoplovstva u Gackoj i Otočcu  (Posjeta: 11784 )
0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« : Veljača 16, 2008, 23:24:35 »


82 GODINE ZRAKOPLOVSTVA U GACKOJ I OTOČCU

UVOD

Od mitskih letača Dedala i Ikara čovjek je nastojao otkriti tajnu letenja. Često su se u legendama ili narodnim pjesmama spominjali krilati konji ili krilate planinske vile. Leonardo da Vinči je osim nacrta i tehničkih rješenja podvodnih strojeva pokušao pokazati izgled strojeva koji bi letjeli zrakom, npr. helikopter i padobran, a Jules Veme je u djelima Put na mjesec i Put oko svijeta za 80 dana opisao događaje koji će se nekoliko stoljeća kasnije i ostvariti.

Razvitku zrakoplovstva dale su pečat i neke osobe s našeg hrvatskog područja. Tako je Šibenčanin Faust Vrančić, svestrano nadaren čovjek renesanse, 1595. g. izdao zbirku tehničkih pronalazaka Nove mašine u kojoj je prvi nakon Leonarda da Vincija, i nezavisno od njega, prikazao sliku padobrana pod naslovom 'Leteći čovjek' (Homo volans) uz opis konstrukcije i funkcioniranja.

Fizičar Faust Vrančić- Šibenik-1551 - Venedig-1617

Zrakoplovstvo se intenzivno razvijalo u 19. st. izgradnjom balona, a kasnije dirižabla koji je u Berlinu izradio Zagrepčanin David Švarc. Nakon njegove smrti 1897. g. izvršen je probni let dirižabla koji je bio prethodnik Cepelinovih konstrukcija. Zrakoplovstvo se počelo intenzivnije razvijati kada su braća Wright pronašla rješenje za let čovjeka napravom težom od zraka.

David Schwarz -20.12.1850 u Zalaegerszeg-unrmo 13. 01. 1897 u Beču

Istaknuti pobornik razvoja zrakoplovstva tada je bio Edvard Rusijan iz Gorice koji je u proljeće izradio eksperimentalnu letjelicu, a ujesen iste godine završio avion 'Eda 1', te probao letjeti preletjevši rastojanje od 60 m na visini od 2 m.

Početkom 1910. g. izgradio je s bratom Josipom Edvardom još dva aviona. U to je vrijeme, tj. 1909. g., zagrebački inženjer Slavoljub Penkala patentirao konstrukciju aviona s deltroidnim trup om i originalni sistem upravljanja. Da bi provjerio svoje zamisli u praksi, 1910. g. izgradio je avion kojim je obavljao eksperimente u okolici Zagreba.

Predratno stanje i Prvi svjetski rat zakratko su zaustavili razvoj zrakoplovstva na području Hrvatske. Nakon završetka rata potaknut je razvitak zrakoplovstva u tadašnjoj državi pa je taj koristan i lijepi sport našao svoje mjesto i na području Gacke i grada Otočca.

I. POČETCI ZRAKOPLOVSTVA U GACKOJ I OTOČCU

Početak zrakoplovnog športa u Gackoj vezan je za dvadesete godine prošlog stoljeća kada su 14. travnja 1926. g. entuzijasti na čelu s poznatim otočkim poduzetnikom Franjom Častekom osnovali Mjesni odbor Aerokluba kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca 'Naša krila'.

Ova se organizacija sastojala od: Skupštine, Središnjeg upravnog odbora (izabranog od Skupštine) sa sjedištem u Beogradu, glavnih odbora (kasnije imenovanim oblasnim odborima). Ti odbori su svoju djelatnost obavljali u pojedinim područjima i mjesnim odborima čija je djelatnost obuhvaćala gradove i mjesta. Tamo gdje se namjeravao osnovati mjesni odbor, aeroklub je imao svoje povjerenike ili zastupnike.

Franjo Častek sa suprugom i pilotom na aerodromu Otočac 26.07.1931.

Mjesni odbor u Otočcu je proširio svoju djelatnost izvan svog sjedišta osnivanjem mjesnih odbora osim na području Gacke i na području Like, Krbave i šire. Posebno je u tome bio aktivan predsjednik odbora u Otočcu pukovnik Dušan Stamenković i tajnik kapetan Novak N. Radosavljević. Cilj im je bio uspostaviti mjesni odbor u svakom većem mjestu.

Mjesni odbor u Otočcu pripremao je osnivanje mjesnih odbora u Vrhovinama, Rabu, Rakovici, Škarama, Sincu, Veljunu, Drežnici, Ličkom Petrovom Selu, Gospiću i Senju.

Nakon takve djelatnosti u aeroklupskom časopisu "Naša krila" je zabilježeno: Izgled za uspjeh je kolosalan. Vodeći ljudi uvjerenja su da će se uspjehom moći natjecati s najaktivnijim odborom u državi ... (Mjesni odbor u Novom Sadu).

Prateći aktivnosti Aerokluba, Središnji odbor iz Beograda odlučio je dati Mjesnom odboru u Otočcu privremene ovlasti Oblasnog odbora Aerokluba. Otočac je osnovao i Mjesni odbor u Gračacu koji se u početku iskazao sa stotinjak članova i iznosom od 370 dinara za dvadesetak dionica 'Društva za zračni saobraćaj'.

Do svibnja 1928. g. tada Oblasni odbor Aerokluba u Otočcu u nepune je tri godine rada imao 28 mjesnih odbora i tako se svojom aktivnošću približio oblasnim odborima u Šapcu s 34 i Novom Sadu s 32 mjesna odbora.

U istraživanje aeroklubske prošlosti nesebičnu pomoć nam je pružio g. Jureša iz Zagreba. Ovom prilikom mu zahvaljujemo. Idućih godina i desetljeća zrakoplovni šport na području Gacke se manje više uspješno razvijao. U vrijeme Drugog svjetskog rata klub je iz objektivnih razloga smanjio aktiynosti, a letjelište u Otočcu je korišteno za potrebe vojske NDH. Veći broj Otočana, kao vrsni piloti sudjelovali su u raznim vojskama i po raznim ratištima kao npr. g. Stjepan Žubrinić, ,; Tomislav Rukavina - Braco, Ratko Nikšić i mnogi drugi.

Stjepan Žubrinić iz Otočca, prije polaska na front - VI mj. 1941.g.

Posljedice rata ostavile su traga godinama i na zrakoplovnom športu, no aktivnosti - iako smanjene nisu nikada prestajale.

II. RAZVITAK ZRAKOPLOVNOG ŠPORTA OD 1960. DO DANAS

Završetkom II svj. rata nisu zamrzle ideje o razvitku zrakoplovstva u Otočcu.

Trebalo je više od desetak godina, nakon ratnih razaranja, nedostatka kadrova i tehnike da se ponovo taj šport počne oživljavati.

Šezdesetih godina 20. stoljeća grupa entuzijasta okupljena oko Otočanina Dušana Bobića intenzivno je radila na jačanju i razvitku ovog športa. 13. lipnja 1963. g. na Špilničku cestu pokraj vojnog objekta sletio je avion 'Kurir', primio sve poštanske pošiljke pošte u Otočcu i padobranom ih spustio na Markov trg u Zagrebu.

Teren za slijetanje su pod rukovođenjem Dušana Bobića pripremili učenici Ekonomske škole u Otočcu. Slijetanje je izvršeno bez radio veze, korištena je signalizacija na zemlji (platna, dim i zastavice). Nakon toga su predstavnici Zrakoplovnog saveza Hrvatske dolazili na pregovore u Otočac i obilazak lokacije za izgradnju aerodroma.

Iduće godine organizirana je obuka za padobrance koju je pohađalo 40 učenika, od kojih je u Čakovcu praktični dio (osnovna obuka 10 učenika) završilo 15 padobranaca.

U proljeće 1971. g. počele su pripreme za gradnju aerodroma i aktiviranje aerokluba. Osnovan je Inicijativni odbor od 21 člana na čelu s pok. generalmajorom Radojem Ljubičićem. Osnivačka skupština je održana 23. svibnja 1971. g., izabran je Upravni odbor, Nadzorni odbor i voditelji sekcija.

Također je osnovana i Mala škola avijacije u kojoj je planirana nastava za prve aviomodelare od 60 sati.

1. od 5
Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« Odgovor #1 : Veljača 16, 2008, 23:35:24 »


Aeroklub je u to vrijeme imao 123 člana i dobio naziv 'Krila Like'. Za predsjednika je izabran Nikola Dasović, a za tajnika Grga Radošević.

Dotacija Općine Otočac od 85.133,50 dinara korištena je uglavnom za početne radove na aerodromu.

Programom je planirana obuka pet padobranaca pa su već iduće (1972. g.) u Slavonskom Brodu obučavani padobranci: Drago Kostelac, Milan Vuić, Ivica Atalić i Dražen Bobinac.

Iste godine započela' je gradnja prvih 800 m poletnoslijetne staze. Radove je izvodila vojska iz Zagreba, a članovi AK su bili angažirani u organizaciji smještaja i pomoći vojnoj jedinici. Za posao oko otkupa zemljišta bili su zaduženi Nikola Dasović, Grga Radošević i Bogdan Čuturilo.

Slijetanje aviona Aero-3, 22.06.1974.g. na izgrađen i registriran aerodrom u Otočcu.
Na slici pilot Vladimir Kukarica i tajnik kluba Dušan Bobić.

Te je godine pod pokroviteljstvom Skupštine općine održan XV Europski šampionat letećih modela F-1-C (penjača) na kojem je sudjelovalo 15 država.

Za vrijeme natjecanja skočila su prva dva padobranca, a na neuređenu poletnoslijetnu stazu sletio je avion PO-2. Klub je tada imao 99 članova. Iduće godine nastavljeni su radovi na poletnoslijetnoj stazi dužine 1740 m, te je obavljena hidrosjetva. Osnovano je poduzeće 'Aerodrom', a u radni odnos primljen je Dušan Bobić koji je preuzeo i dužnost tajnika kluba. AK je imao 121 člana koji su podijeljeni po smjenama. Od Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije dodijeljen je avion KURIR-L, koji nikada nije preuzet zbog nedostatka hangara i drugih uvjeta.

Dana 22. lipnja 1974. g. održan je aeromiting pod pokroviteljstvom Nacionalnog parka Plitvice.
U vremenu 21. - 23. lipnja 1974. g. na relaciji Daruvar - Zagreb - Otočac, organiziran je aeroreli u kojem je sudjelovalo 18 aviona. Skokove je izvelo 12 padobranaca, održane su akrobacije mlaznih i klipnih aviona, jedrilica te nastup aviomodelara. Toga dana otvorenju aerodroma Otočac bilo je prisutno 3700 posjetitelja.

Godinu dana kasnije nastavila je s radom 'Mala škola avijacije' (zrakoplov¬stva) koju je završilo 18 učenika. Godine 1976. organizirana je teoretska obuka pilota jedrilice, praktični dio su završila 4 učenika (Joso Kregar, Milan Čulinović, Zlatko Marić i Dinko Sekula), a preobuku za motornog pilota završio je Dušan Bobić. Obuka je organizirana na aerodromu Otočac u suradnji sa aeroklubovima Zagreb, Velika Gorica i Zadar.

Tada se dogodila nesreća u kojoj je poginuo učenik Davor Pavičnik iz Zaboka udarivši u jedrilicu kojom je pilotirao Dinko Sekula. Padobransku obuku u Osijeku iste godine završio je Ivica Kostelac i nastavio sa skakanjem u vojsci, danas je član kluba.

16. i 17. listopada 1976. održan je Padobranski kup Otočac na kojem je sudjelovalo 15 padobranaca iz Hrvatske. Nakon tih akcija uočena je potreba za formiranjem Centra za jedriličarstvo u Otočcu za područje Gacke, Like i Krbave.

1977. godine organiziran je tečaj za nastavnike aviomodelare, koji je završilo osam nastavnika tehničkog odgoja iz Otočca i sedam iz ostalih općina s područja Gacke, Like i Krbave. Predavač ne obuci je bio Julijan Merory iz Zrakoplovnog saveza Hrvatske.

Pokušalo se u zajednici tadašnjih općina organizirati zrakoplovni savez ali nije bilo razumijevanja i interesa nadležnih institucija. Organizirana je teoretska obuka za sedam padobranaca, koju je održao Milivoje Boroša. Praktični dio obuke završili su Vladimir Ardeljan i Miodrag Kuga u Čakovcu (osnovnu obuku od 10 skokova).

Iste je godine Milan Čulinović bio na obuci za motornog pilota u Osijeku. Te su godine od ratnog vazduhoplovstva (Ratnog zrakoplovstva) i Protivvazdušne obrane (Protuzračne obrane) dobivena dva aviona. 10. svibnja 1977. dopremljen je avion' A-S22' koji je smješten u otočki park za razgledavanje i propagandu. Nakon dvije godine avion je oštećen, pa je 1983. prevezen na aerodrom.

8. lipnja 1977. g. doletio je avion C-47 (DC-3) iz Zadra koji se i sada, devastiran i oštećen, nalazi na otočkom aerodromu.

Od važnijih aktivnosti u radu aerokluba svakako je značajno 32. državno prvenstvo zrakoplovnih aviomodelara održano u Otočcu. 8. i 9. srpnja 1978. g. na ovom državnom prvenstvu sudjelovalo je 26 Aeroklubova: 43 takmičara u klasi F-1-A, 20 takmičara u klasi F-1-B i 16 takmičara u klasi F-1-C (penjači). Cilj tog takmičenja bilo je ispitati mogućnosti organiziranja svjetskog prvenstva u toj disciplini tijekom 1979. g.

Zaključeno je da su uvjeti povoljni i zadovoljavaju, ali je problem smještaja i ugostiteljskih usluga, a djelomično i nedostatak hangara.

Usprkos problemima, iduće godine obučen o je 18 učenika koji su radili sobne modele te 12 učenika koji su izradili jedrilice A-1 'Cirus'. Ti su učenici Zlatko Bobić, Predrag Rašeta i Ivica Jurković, na Republičkom natjecanju 19. svibnja 1979. osvojili 1. mjesto od 19 ekipa iz Hrvatske. Ta ekipa, s predstavnicima Rijeke, Zagreba i Zadra nastupila je kao reprezentacija na III. sletu zrakoplovnog podmlatka Jugoslavije. Na toj manifestaciji Predrag Rašeta osvojio je 1. mjesto, Zlatko Bobić i Ivica Jurković 25. mjesto kao pojedinci.

Idućih godina nastavljene su aktivnosti i suradnja s drugim aeroklubovima. Tako je Aeroklub Rijeka pokazao zanimanje za obuku padobranaca u travnju i svibnju. 5. travnja 1980. g. sudjelovali su aviomodelari u Čakovcu na međimurskom kupu, 10. i 11. svibnja 1980. u Zadru na smotri Klubova mladih tehničara Hrvatske. 22. lipnja 1980. Zlatko Bobić je sudjelovao u reprezentaciji Zrakoplovnog saveza Hrvatske na IV. sletu Zrakoplovnog saveza Jugoslavije (VSJ), a 7. rujna 1980. otočka ekipa je sudjelovala na memorijalu 'Željezare Sisak'. Obučeno je 20 novih polaznika Male škole avijacije (zrakoplovstva) koji su izvodili praktične vježbe na aerodromu.

Počelo se sa zmajarskom aktivnošću nabavom zmaja IKARUS - 100. Za obuku se prijavilo 16 učenika, (pod nadzorom i instrukcijama Dušana Bobića), a šest učenika za mjesec - dva je uspjelo poletjeti na visinu od 25 metara. Zbog nemogućnosti za trenažu u letenju na jedrilicama odlazilo se u Frkašić kod Korenice tri puta da bi se tri do pet puta letjelo. Vladimir Atalić je završio padobransku obuku u Rijeci.

Nikola Kranjčević na obuci. 13.09.1980.

1981. g. nastavljena je obuka aviomodelara u KMT kojom je obuhvaćeno 28 učenika u Otočcu. Pokušalo se to u osnovnoj školi u Lešću, Brinju i Vrhovinama, ali nije bilo značajnijeg uspjeha.

Te godine su modelari sudjelovali na smotri KMT SRH u Bjelovaru (vođa Ante Marinić) i osvojili 6. mjesto. Zmajarstvo počinje stagnirati iako je kupljen još jedan kvalitetni zmaj MAKSI-II. U suradnji s Aeroklubom Rijeka obučena su četiri početnika u letenju na jedrilici i to: Stjepan Bobinac, Mišo Orlić, Zlatko Bobić i Darko Odorčić.

Trenažu u letenju je obavljao Dušan Bobić. Teoretsku obuku s ovim početnicima u Aeroklubu Otočac držali su Boroša i Dušan Bobić. 1982. g. obučeno je 26 mladih aviomodelara. Ekipa modelara osposobljenih prijašnjih godina sudjelovala je na smotri KMT SRH u Puli (vođa D. Bobić) i osvojila 2. mjesto. Jedriličari su te godine obavili trenažu u Rijeci samo u dva navrata s po nekoliko letova, a zmajari s grupom od 5 do 6 članova. Povremeno se obavljao prihvat aviona i padobranaca iz Aerokluba Rijeka.

2. od 5
Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« Odgovor #2 : Veljača 16, 2008, 23:42:58 »


1983. g. završena je obuka za 34 aviomodelara u KMT i po prvi put je održana regionalna smotra za područje Gacke, Like i Krbave. Smotra je održana u Gračacu gdje su otočki aviomodelari osvojili 1. mjesto. Ista je ekipa, koju je vodio g. Bobić, nastupila u Osijeku na smotri KMT SRH i osvojila 2. mjesto iza Županje. Iste godine obavljena je trenaža jedrilica samo jednom u Aeroklubu Rijeka. Uspostavljeni su kontakti s članovima Aerokluba Vrsar o zajedničkoj suradnji. Iduće godine obučeno je 12 modelara u KMT, a iskusni modelari, pod vodstvom g. Bobića, sudjelovali su na Republičkoj smotri KMT u Rijeci i osvojili 4. mjesto. Nastavljena je suradnja s Aeroklubom Vrsar koji je ponudio stručnu pomoć u obuci kadrova tako da je orgamzIrana osnovna obuka pilota Josipa Kregara i trenaža u letenju Dušana Bobića koji je dobio pilotsku dozvolu za letenje.

Ekipa zrakoplovnih modelara AK "Krila Gacke" na 2. Kupu Otočac 22.08.1998. g

Veliku pomoć pri tome je pružio profesionalni pilot g. Rajko Tomašić. Aktivnosti aerokluba i razvitak zrakoplovnog športa nastavljaju se idućih godina. Tako je 1985. g. nastavljena obuka 36 aviomodelara, a u AK Vrsar obuka jednog učenika motornog letenja. Te su godine predstavnici kluba sudjelovali na Republičkoj smotri KMT (klubovi mladih tehničara).

Iduće godine nastavljena je obuka 28 aviomodelara. Ekipa aviomodelara je sudjelovala na smotri KMT u Šibeniku. Nastavljena je obuka tri učenika pilota jedrilica i trenaža dva iskusna jedriličara u organizaciji AK Osijek na AD Otočac. Provedene su sve pripreme za održavanje aerornitinga i aerorelija Hrvatske koji nisu održani zbog lošeg vremena.

1987. g. nastavljena je obuka i trenaža jedriličara erokluba iz Otočca i aerokluba iz Bihaća na aerodromu Otočac, te organizacija i prihvat aviorelija Hrvatske. Provedena je trenaža motornog pilota i preobuka za nastavnika te učenika motornog letenja. Dobiven je avion UTVA 75 od Saveznog sekretarijata narodne obrane, stacioniran u Rijeci 1987/88. 1988. organizirane su zajedničke obuke AK Otočac i AK Velika Gorica na aerodromu Otočac. Obuku su prošla četiri početnika iz AK Otočac te se sudjelovalo na aeroreliju Hrvatske u Senju (posada Bobić - Kregar).

Te godine su obuku jedriličara uspješno završili: Boris Sušić, Siniša Orlić, Vladimir Orlić i Miroslav Hrkalović. Obučeno je tada i šest padobranaca početnika u AK Rijeka. Također je po prvi put posada aero-kluba sudjelovala na natjecanju pilota u preciznom letenju 'Fizir Kup' Vrsar.

1989. g. organiziran je avio-reli Hrvatske na relaciji Otočac - Zadar - Sinj na kojem su sudjelovali predstavnici otočkog aero-kluba. Iste godine Dušan Bobić dobio je dozvolu nastavnika motornog letenja, a dozvolu sportskog pilota Joso Kregar. Organiziran je također prihvat 32. aviorelija tadašnje države s točkom slijetanja u AD Otočac. Obuka je organizirana za četiri učenika motornog letenja, a jedriličari otočkog aerokluba i aerokluba Velika Gorica imali su zajedničko trenažno letenje. Konačno je iste godine izgrađen hangar dimenzija 20 x 18 m te postavljena podzemna cisterna za gorivo zaprernine 20.000 I s pumpom. Obučena su još 22 početnika aviomodelara. Nastavljena je suradnja s AK Bihać.

Aktivnosti otočkog aerokluba su nastavljene idućih godina. Otočka posada je 1990. g. aktivno sudjelovala na avio-reliju Hrvatske Zagreb - Sinj - Imotski ¬Maribor, 'Fizir Kupu' Mali Lošinj - natjecanje u preciznom letenju, te Kupu Ivanuš Maribor također u preciznom letenju, memorijalu zrakoplovaca tadašnje države u Banja Luci - takmičenju u preciznom letenju. Te godine organiziran je Kup Otočac 'Nikola Tesla' - takmičenje u preciznom letenju. Provedena je zajednička akcija s AK Velika Gorica i AK Bihać na Aerodromu Otočac u jedriličarstvu.

Početak rata 1991. g. djelomično je onemogućio aktivnosti aerokluba i razvitak zrakoplovnog športa. Unatoč problemima predstavnik otočkog aerokluba g. Bobić sudjelovao je na 'Fizir kupu' u Čakovcu - takmičenju u preciznom letenju, kao i na natjecanju - Memorijal partizanskih pilota tadašnje Jugoslavije u Banjoj Luci.

17. kolovoza 1991. g. zalaganjem tadašnjeg Predsjednika Skupštine općine Otočac g. Jose Kregara i tajnika kluba g. Dušana Bobića iz hangara na otočkom aerodromu evakuiran je avion Utva - 75 kako ga jugovojska i srpski odmetnici ne bi uništili. U jesen 1991. uništenje neprijateljskim granatiranjem hangar, a oštećen je objekt, pista i spremnik goriva. Ostale aktivnosti kluba zbog ratnih događanja nisu nastavljene.

Uništeni hangar prilikom avionskog raketiranja 1991.g.

Idućih ratnih godina aktivnosti kluba su nastavljene u smanjenom obimu. Tako je 1992. g. vršena djelomična trenaža pilota aviona i jedrilica u AK Rijeka, a objekti na aerodromu i ured kluba su predani na korištenje Hrvatskoj vojsci.

1993. g. predstavnik otočkog aerokluba sudjelovao je na 1. hrvatskom aeroreliju Rijeka - Brač - Mali Lošinj u kombinaciji s posadom AK Rijeka i na 2. memorijalu slavonskih zrakoplovaca u Osijeku u preciznom letenju. Također su predstavnici aerokluba sudjelovali na 'Fizir kupu' u Čakovcu - takmičenju u preciznom letenju. Iduće godine otočki aeroklub sudjelovao je na 'Memorijalu zagrebačkih pilota' AK Zagreb u preciznom letenju te a 'Fizir kupu' u Varaždinu. Vršenaje povremena trenaža pilota u AK Rijeka.

1995. g. predstavnici aerokluba su sudjelovali na 1. memorijalu hrvatskih zrakoplovaca u Malom Lošinju. Ovom prilikom je Dušan Bobić osvojio 3. mjesto. Također su sudjelovali na 3. avioreliju Hrvatske Osijek - Čakovec - Zagreb s posadom AK Rijeka, kao i na 23. memorijalu zagrebačkih pilota u takmičenju u preciznom letenju. Te godine su djelomično provedene aktivnosti rada avio modelara.

Završetkom Domovinskog rata usprkos nanesenim štetama otočki aeroklub je nastavio s određenim aktivnostima. Tako je 1996. g. djelomično obnovljen objekt na aerodromu (vrata, prozori i dr.), preuzeta je sačuvana oprema od HV. Predstavnici aerokluba su sudjelovali na natjecanjima u preciznom letenju i to na 2. memorijalu hrvatskih zrakoplovaca u Rijeci. Ovom prilikom je Dušan Bobić osvojio 2. mjesto. Sudjelovalo se također na 30. 'Fizir kupu' u Čakovcu, na 4. memorijalu slavonskih zrakoplovaca u Osijeku i na 24. memorijalu zagrebačkih pilota. Provedeno je školovanje tri učenika pilota aviona (teorija i praksa i to: Božidar Vuksan, Darko Odorčić i Ivica Brajković) te je nastavljen rad sa aviomodelarima.

1997. g. nastavljena je obuka pilota aviona u AK Rijeka i na aerodromu Otočac. Predstavnici aerokluba su sudjelovali na natjecanjima u preciznom letenju (Kup Otočac, 25. memorijal zagrebačkih pilota, Kup Krbava, 31. memorijal 'Fizir kup' u Varaždinu i 5. memorijal slavonskih zrakoplovaca u Vinkovcima.

Također je u Otočcu organiziran aeromiting s bogatim programom i panoramskim letovima. Organizirano je državno prvenstvo 1. kup Otočac - takmičenje aviomodelara F1, A1, B1 i C1 na kojem su sudjelovala 42 natjecatelja iz osam gradova. Te je godine nabavljena radio stanica za vezu s letjelicama.

1998. g. nakon održane redovne godišnje skupštine kojoj je prisustvovao 31 član, klub je promijenio ime u Aeroklub 'Krila Gacke', a za predsjednika je izabran Joso Brajković. Nastavljena je obuka tri učenika pilota i šest učenika aviomodelara koji su sudjelovali na državnom prvenstvu u Sisku i Otočcu. Posada kluba je sudjelovala na 3. memorijalu hrvatskih zrakoplovaca u Rijeci (Dušan Bobić osvojio je 4. mjesto). Na 2. kupu Krbava g. Bobić osvojio je 2. mjesto. Organizirano je državno prvenstvo zrakoplovnih model ara F1, A, B i C na kojem je sudjelovalo 26 natjecatelja iz sedam gradova.

Povodom Dana Grada Otočca 8. svibnja 1998. organizirani su skokovi padobranaca na nogometno igralište i u centar grada. Obavljen je dva puta prihvat aviona iz Italije.

1999. g. organizirana je obuka učenika pilota aviona i jedrilica. Od 14 prijavljenih, redovnu obuku završila su četiri učenika pilota aviona i tri učenika pilota jedrilice. Četiri učenika pilota aviona (Joso Brajković, Daniel Krznarić, Toni Dujmović i Ivica Brajković) počeli su praktičnu obuku letenja na iznajmljenim avionima u Rijeci i Otočcu. Ekipa aerokluba je sudjelovala na natjecanju u preciznom letenju (4. memorijal hrvatskih zrakoplovaca Rijeka, 7. memorijal slavonskih zrakoplovaca Osijek, državno prvenstvo zmajara Opatija (Bruno Devčić osvojio je 4. mjesto).

Za dan Grada Otočca organiziran je (uz pomoć 25 sponzora) aeromiting, panoramsko letenje i 2. kup 'Gacka' na kojem je sudjelovao 21 pilot. Iste godine prihvaćeni su avioni iz Punitza u Austriji. Također je na aerodromu obavljeno letenje učenika Fakulteta prometnih znanosti iz Zagreba. Nabavljena je i dopremljena pokretna cisterna za gorivo iz AK Rijeka. Na školovanje za aviomehaničara upućen je Toni Dujmović.

3. od 5
Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« Odgovor #3 : Veljača 16, 2008, 23:50:30 »


2000. g. nastavljena je obuka četiri učenika pilota aviona. Preseljene su prostorije ureda i modelarska radionica u Automoto klub. Proveden je postupak i započeti radovi na obnovi hangara. Počelo se s prihvatom aviona iz Njemačke i Austrije, redovno se obavljalo košenje, valjanje i održavanje piste. Grupa zaljubljenika u paraglajding letenje je počela s obukom na aerodromu. Nabavljen je padobran za paraglajdere s potrebnim priborom te vršena nabava aviomodelarskog materijala. Također se započelo s prikupljanjem podataka i materijala o radu kluba kako bi se izdala monografija.

Predstavnici "Delić Air" kompanije iz Pule sa članovima AK "Krila Gacke"

III. BUDUĆNOST ZRAKOPLOVSTVA U GACKOJ I OTOČCU

Zrakoplovni šport u Otočcu ima perspektivu. Završetkom Domovinskog rata, a prema financijskim mogućnostima, pristupilo se saniranju ratnih šteta na aerodromu. Zbog dobrog zemljopisnog položaja (blizina NP Plitvička jezera, NP Sjeverni Velebit, Parka prirode Velebit, mora i rijeke Gacke) otočki bi se aerodrom mogao intenzivnije koristiti u komercijalne svrhe.

U nekoliko posljednjih godina na otočki aerodrom sletjelo je nekoliko grupa iz Austrije i Italije, a ti gosti su dolazili na rijeku Gacku ili Plitvička jezera.

Za ostvarenje komercijalnih programa potrebno je završiti saniranje nastalih šteta na aerodromu, obnoviti cisternu za gorivo, popraviti pistu. Do sada se nastojalo, na žalost bezuspješno, od Ličko-senjske županije, Ministarstva za europske integracije, Ministarstva obnove i razvitka, Ministarstva prometa i veza osigurati minimalna sredstva za saniranje šteta.

Jedino je Grad Otočac iz svog skromnog proračuna izdvojio 200.000 kuna kojima su obnovljeni krov i vrata hangara.


Otočki aerodrom, koji je svojevremeno svrstan u sekundarne aerodrome tadašnje države, pruža izuzetne pogodnosti komercijalnog korištenja, pri čemu gosti mogu panoramskim letenjem razgledati Plitvička jezera i uživati u ljepotama Gacke i Velebita.

Zbog povoljnog zemljopisnog položaja, aerodrom Otočac se odlično uklapa u planiranu mrežu zračnih luka na otocima. Danas su potencijalno tržište mali putnički avioni, kojih u zapadnoj Europi ima oko 50.000 uglavnom u privatnom vlasništvu, kojima raspolaže bogata turistička klijentela. Takvi gosti su ujedno najveći potrošači koji traže skupe hotele, smještaj, bogatu ponudu i izlete. Prema dosadašnjim kontaktima 7.000 do 10.000 gostiju bi godišnje dolazilo na rijeku Gacku, Plitvička jezera ili u NP Sjeverni Velebit.


Otočki aerodrom je također uvršten u planove zaštite od požara vatrogasne zajednice županije, gradova i općina. Korist koju bi Otočac imao od komercijalnog korištenja aerodroma odnosi se na manje primjetljive prihode kao što su izvanpansionska potrošnja i činjenica da su zbog brzine dolaska avionima navedene destinacije pristupačnije nego drugim prijevoznim sredstvima.

Korištenje aerodroma u gospodarske svrhe dalo bi poticaj razvitka zrakoplovnog športa, motornog letenja, jedriličarstva za koje postoje izuzetni uvjeti, susrete paraglajdera, zmajarstvo i modelarstvo.

Sažetak

Zrakoplovni šport u Otočcu i Gackoj potječe iz dvadesetih godina prošlog stoljeća tj. od 14.04.1926.g., kada je grupa zaljubljenika u zrakoplovni šport osnovala aeroklub pod nazivom "Naša Krila". Veliku ulogu u osnivanju kluba imali su otočki poduzetnici, posebno g. Franjo Častek te predsjednik kluba pukovnik Dušan Stamenković i tajnik Novak N. Radosavljević. Članovi kluba su bili izuzetno aktivni na području Gacke, Like i Krbave pa se klub za kratko vrijeme aktivnostima i brojem članova približio tada najvećim klubovima u Šapcu i Novom Sadu.

Aktivnosti kluba i rad članova privremeno je zaustavio II svj. rat. Neki članovi kluba sudjelovali su u II svj. ratu kao vrsni piloti i pripadnici pojedinih vojski. Završetkom II svj. rata, obnovom razrušenog i okupljanjem entuzijasta nakon petnaestak godina intenzivnije se počelo raditi na obnovi kluba i oživljavanju zrakoplovnog športa. Do ostvarenja ovoga je došlo šezdesetih godina kada je grupa entuzijasta okupljena oko g. Dušana Bobića. Tako je 13.06.1963. na špilničku cestu pokraj Otočca sletio avion "Kurir" primio sve poštanske pošiljke pošte u Otočcu i padobranom ih spustio na Markov Trg u Zagrebu.

Idućih godina vršene su pripreme za izgradnju aerodroma 1971. g. Aerodrom je završen 1974. g. i od tada se zrakoplovstvo intenzivno razvija. Do početka Domovinskog rata održavani su aeromitinzi, obuka padobranaca, takmičenje aviomodelara, obuka i trenaža pilota jedrilica i motornog letenja te prihvat aviona.

Od značajnijih aktivnosti aerokluba za spomenuti je Europski šampionat letećih modela F-1-C koje je održano uz sudjelovanje 15 država 1972. g. i organiziranje aerorelija 1974. g. na relaciji Daruvar-Zagreb-Otočac. Također, je 1978. g. u Otočcu održano 32. državno prvenstvo zrakoplovnih aviomodelara na kojem je sudjelovalo 26 aeroklubova: 43 takmičara u klasi F-1-A, 20 takmičara u klasi F-1-B i 16 takmičara u klasi F-1-C (penjači). Članovi kluba su bili aktivni na raznim manifestacijama kao što je međimurski kup (1980. g.) i smotra klubova mladih tehničara u Zadru i Šibeniku. Godine 1989. organiziranje avioreli Hrvatske na relaciji Otočac-Zadar-Sinj. Organiziran je također prihvat 32. aviorelija tadašnje države s točkom slijetanja na aerodromu Otočac. Iduće godine je otočka posada sudjelovala na avioreliju Hrvatske na relaciji Zagreb-Sinj-Imotski-Maribor i na Fizir kupu Mali Lošinj tj. takmičenju u preciznom letenju.

Početak rata 1991. g. je onemogućio djelomično aktivnosti aerokluba i razvitak zrakoplovnog športa na području Gacke i Otočca. Unatoč problema sudjelovalo se na Fizir kupu u Čakovcu - takmičenju u preciznom letenju, te na memorijalu pilota u B. Luci. Uz pomoć člana kluba i tadašnjeg Predsjednika Skupštine općine Otočac g. Jose Kregara, tajnik kluba g. Dušan Bobić je 17.08.1991. g. od uništenja spasio avion Utva - 75 preletjevši na aerodrom Grobnik. U granatiranju je uništen hangar, a objekat, uzletno-slijetna staza i spremnik goriva su oštećeni.

Tijekom Domovinskog rata aktivnosti kluba su bile dosta skromne, već i samom činjenicom da se aerodrom nalazio u zoni ratnih djelovanja. Rad kluba se uglavnom svodi o na trenažu pilota aviona i jedrilica u aeroklubu "Krila Kvarnera" Rijeka. Sudjelovalo se također na 1. hrvatskom aeroreliju Rijeka-Brač - M. Lošinj i na 2. memorijalu slavonskih zrakoplovaca u Osijeku. Sudjelovalo se i na Fizir kupu u Čakovcu, a 1994. g. na memorijalu zagrebačkih pilota. Godine 1995. g. posada našeg kluba je sa posadom aerokluba iz Rijeke sudjelovala na 3. avioreliju Hrvatske, Osijek - Čakovec - Zagreb.

Sa aktivnostima se nastavilo i idućih godina pa je tako 1997. g. organiziran aero miting, te 1. Kup Otočac - takmičenje aviomodelara na kojem su sudjelovala 42 natjecatelja iz 8 gradova. Nastavilo se sa obukom učenika pilota, aviomodelara i sudjelovanjem na memorijalu hrvatskih zrakoplovaca. Organiziranje 1999. g., za dan grada Otočca aeromiting, panoramsko letenje i 2. kup "Gacka" na kojem je sudjelovao 21 pilot. Nabavljen je padobran za paraglajdere s priborom, a počelo se sa prikupljanjem povijesnih podataka o radu kluba kako bi se u skorije vrijeme izdala monografija.

Posljednjih godina članovi aerokluba "Krila Gacke" vršili su prihvat aviona iz okolnih područja i inozemstva. Zbog dobrog položaja (blizina NP "Plitvička jezera", NP "Sjeverni Velebit", mora i rijeke Gacke aerodrom se uspješno može koristiti u komercijalne svrhe. Pri tome gosti mogu panoramskim letenjem pogledati Plitvička jezera i uživati u ljepotama Gacke. Očito je da su dolaskom avionima navedene destinacije puno bliže nego drugim prijevoznim sredstvima. Korištenje aerodroma u gospodarske svrhe dalo bi poticaj razvitku zrakoplovnog športa, motornog letenja, jedriličarstvu zmajarstvu, modelarstvu i susretu paraglajdera.

Gosti iz Italije na aerodromu Otočac
Autor Joso Brajković
Izvor: Grad Otočac, 2001. str. 251. – 263.

4. od 5


Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« Odgovor #4 : Veljača 16, 2008, 23:57:00 »







 

5. od 5


Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
Marica
Administrator
*
Postova: 7735



« Odgovor #5 : Svibanj 25, 2011, 16:01:40 »


Toni Dujmović prvi privatni pilot u Lici

OTOČAC – Zrakoplovna baza Otočac ili Aerodrom Otočac jedini je aktivni aerodrom na području Ličko-senjske županije. Građen je 1972-1973. godine sredstvima tadašnje Općine Otočac. Registriran je kao aerodrom za obučavanje letačkog osoblja za sportske potrebe, odnosno prema tadašnjim propisima kao sportski aerodrom. Namjena aerodroma Otočac bila je prema registru za obuku u letenju, športsko-turističke potrebe i ostale aktivnosti aerokluba.


Toni Dujmović, Otočac, 21.06.2008.-10:52

Lokacija je oko 3 km jugoistočno od Otočca (Špilnik), neposredno uz cestu Otočac- Gospić.

Na svega 1 km nalazi se poslovna-zona od 13 hektara.

Aerodrom Otočac namijenjen je za letenje športsko-turističkih zrakoplova, ultra lakih letjelica i jedrilica, za obuku letačkog osoblja i padobranaca, trenažu i rekreaciju, dok najveći dio aerodroma zauzima površina na kojoj se nalazi travnata uzletno-sletna staza širine 100 m i dužine oko 1.740 m, odnosno oko 17,4 hektara. Aerodrom Otočac je jedini aerodrom u regiji i već više od tri desetljeća djeluje i okuplja mladež zainteresiranu za tehničku kulturu i zrakoplovstvo. Danas se na zrakoplovnoj bazi na Špilniku okuplju brojni uzrasti otočana, koji iskazuju strast, ljubav i poštovanje prema toj vrsti sporta. Jedan od svakako najpoznatijih, najcjenjenijih i najstručnijih osoba koje se nerjetko mogu susresti na otočkom aerodromu je Toni Dujmović jedini (privatni) pilot u Ličko senjskoj županiji koji je i operater u zračnoj luci Otočac, koji se sa tim športom bavi više od 24 godine. On i nekolicina entuzijasta čine sve kako bi popularizirali aviomodelarstvo te sa sadašnjih 74 člana povećali članstvo koje je okupljeno u zmajarskom klubu " Gacka" i aeroklubu "Gacka". Sve aktivnosti koje se u ta dva kluba odvijaju isključivo se čine u svrhu razvoja turizma te športa ali i uvrštenja Otočca na svjetske letačke karte. Dujmović kaže da su u tijeku pregovori sa ostalim klubovima kako bi se u Otočcu otvorio centar za obuku jedriličarstva, pilota i padobranaca. Za sada imaju dva zmaja, od kojih je jedan u privatnom vlasništvu Dujmovića. Cilj im je nabaviti jedan avion čija je vrijednost oko 400.000.


Toni Dujmović, Otočac, 30.05.2010.-13:36

-   "Ovaj sport zavolio sam još u osnovnoj školi, i ljubav do danas nije prestala. Punih 24 godine aktivno se bavim tim sportom i položio sam sve, od padobranstva, zmaja i aviona i ostaje mi tek da još završim školu za pilota helikoptera. Sretan sam kad vidim da djeca, mladi i stari iskazuju ljubav prema ovom sportu. Nastojimo svim zainteresiranima pružiti kroz praktičnu i teoretsku nastavu pokazati lijepote aviomodelarstva, zmajarstva i padobranstva. Imamo Bogom dane prirodne uvijete jer naš aerodrom ima najidealnije uvijete u Hrvatskoj, ponajprije zbog termike, vjetrova i brda na kojima se može jako dugo letjeti. U planu nam je skora izgradnja makete Gacke doline u umanjenom mjerilu što bi izuzetno kvalitetno prikazalo sve detalje grada Otočca, ulice, trgove, zgrade, iglališta i sl.. Posebno sam sretan što ne moramo brinuti za budućnost ovog sporta, zahvaljujući mladim naraštajima s kojima se itekako dobro družimo" - kaže Toni Dujmović.

Dražen Prša, Otočac

<a href="http://www.youtube.com/v/QknoA5-ZS40?version=3<br />http://www.youtube.com/v/QknoA5-ZS40?version=3" target="_blank">http://www.youtube.com/v/QknoA5-ZS40?version=3<br />http://www.youtube.com/v/QknoA5-ZS40?version=3</a>

Video: Loki, Otočac, 24.02.2009
Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
 Str: [1]
  Ispis  
 
Skoči na:  

Pokreće MySQL Pokreće PHP CRO-eu.com | Powered by SMF 1.1.20. © 2005, Simple Machines. All Rights Reserved. Valjani XHTML 1.0! Valjani CSS!