Marica
Administrator

Postova: 7768
|
 |
« : Veljača 16, 2008, 09:23:04 » |
|
..." Da li možeš shvatiti što to znači sam u zraku, visoko iznad zemlje s prekrasnim pogledom u dubinu a oblaci prolaze mimo tebe kao kad vjetar u proljeće prosipa latice prvih voćaka"... pismo D. Novaka tada zaručnici Anđeli s fronta 1914.Dragutin Novak - prvi hrvatski pilot  Prvi hrvatski pilot Dragutin Novak, skromni svestrani i samozatajni mehaničar ušao je u našu kulturno-tehničku povijest i baštinu kao prvi hrvatski zrakoplovac, pilot aviona, daleke 1910. godine.
Ovih dana svečano ćemo u Zagrebu, proslaviti jubilej 90. obljetnice prvog leta avionom u Hrvatskoj, velikim aeromitingom i drugim manifestacijama i time podsjetiti Hrvate da je prvi hrvatski pilot Dragutin Novak, poletio avionom konstruktora ing. Slavoljuba Penkale u Zagrebu nad Črnomercem u ljeto 1910.godine.
Dragutin Novak rođen je u Zagrebu 16. veljače 1892. godine u Ilici 19. Rano ostavši bez roditelja, školuje se za preciznog mehaničara u Tropavi u Šleskoj, a po povratku u Zagreb, upoznavši prvog hrvatskog konstruktora aviona, već poznatog inovatora ing. Slavoljuba Penkalu, postaje avijatičar na njegovu avionu i ulazi u plejadu prvih europskih letača.
Na originalnim fotografijama ostali su zabilježeni njegovi letovi avionom u Zagrebu i Osijeku. Pobjedama na zrakoplovnim priredbama u Budimpešti 1912. i Grazu 1913. godine, postaje vrhunski europski pilot. U to doba ostali Balkanski narodi koristili su se još vezanim balonima za vojno izviđanje iz zraka.
Drago Novak pronio je glas Zagreba i Hrvatske sudjelujući na velikim natjecanjima kao letač na avionima zagrebačkog poduzetnika Mihaila Merćepa, vlasnika fotografskog ateljea, koje su avione za njega konstruirali Slovenci braća Edvard i Jože Rusjan, koji su iz Slovenije došli na rad u prvu hrvatsku radionicu aviona u Zagrebu.
Velike zasluge u izradi konstrukcija aviona imao je Dragutin Novak, koji je kao odličan poznavatelj motora, a usto i pilot, pridonio sigurnom letu tih aviona. Originalne fotografije našega prvoga građanskoga zrakoplovstva od neprocjenjive su vrijednosti za povijest početaka izgradnje aviona u Hrvatskoj. Za svoj životni ideal, letenje, podnosio je i trpio sve bezobzirnosti i poniženja bogatog i slavohlepnog "gazde" Mihaila Merćepa. Zahvaljujući svom poštenju, ustrajnosti, odlučnosti i čeličnoj volji, Novak je ostvario svoj dječački san, postao je pilotom aviona.
Za vrijeme I. svjetskog rata mobiliziran je u austrijsko vojno zrakoplovstvo gdje je postao priznatim nastavnikom-instruktorom za obuku letenja austrijskih vojnih pilota, a nakon što je u jednoj od borbenoj akcija, prilikom eksplozije projektila u blizini njegovog aviona, izgubio sluh na jedno uho.
Poslije I. svjetskog rata, u Kraljevini SHS nije mogao dobiti odgovarajuće zaposlenje u avijaciji (odbili su ga bez obrazloženja), no zahvaljujući svojoj stručnosti probijao se kroz život obavljajući razne poslove, pa je dugi niz godina radio u križevačkoj električnoj centrali tzv. Munjari.
Koristeći se svojim "zlatnim" rukama, tehničkim smislom i organizatorskim sposobnostima postao je autobusnim i taxi poduzetnikom u Križevcima gdje se, sklopivši brak s Anđelom r. Pongrac iz Velikog Ravna, zadržao skoro 50 godina. Umro je u Zagrebu 31.listopada 1978. godine i pokopan na Mirogoju.
Autor:Miljenko Blašković Izvor: http://www.zrakoplovstvo.net
|
|