Pogreb i Grobnica
U ponedjeljak, 29. lipnja 1914, postavljena su mrtva tijela u Konaku na odar. Mrtvački kovčezi su bili najraskošniji koji su su u Sarajevu mogli nabaviti; nisu bili jednaki. Lijes, u kojem je polegnut nadvojvoda, bio je mnogo veći od lijesa vojvotkinje, što je kasnije dalo povoda mnogim legendama. U Sarajevu je razlika visine lijesova izjednačena kroz jedno posebno postolje.
Nakon oproštaja građana od pokojnih lijesevi su kasno poslije podne odveženi na željeznicku stanicu gdje su s čelne strane zadnjega vagona utovareni.
* Izvanredni vlak je u 19:10 napustio Sarajevo.
* Mrtvački kovčezi su putem željeznice doveženi u Metković.
* U Metkoviću pretovareni na jahtu „Dalmat“i rijekom Neretvom (Narenta) prema Jadranu transportirani.
* Po jadranskom moru do Trsta lijesovi su putovali na stražnjoj palubi bojnog broda "Viribus Unitis".
* Dalje sa željeznicom preko Graza i kratkim zadržavanjem u Beču do Artstetten, gdje su 04.06.1914 sahranjeni u novo sagrađenu grobnicu.
U Beču su dočekani hladno, za mnoge neshvatljivim naredbama staromodnog dvorskog ceremonija. Već od Južnogkolodvora prema Hofburg došlo je do demonstracija oficira svih činova, koji su se spontano pogrebnoj povorki pridružili.
Na odar u Hofburg kapelici bilo je vrijeme jako kratko omjereno. Zanemario se je poziv i prisutnost stranih vladara što će se kasnije pokazati kao izuzetno tragično. Na taj način su izostali neusiljeni internacionalni razgovori na najvišoj razini.
Namjera dvora bila je, da već mali lijes vojvotkinje sa nižim postoljem pokaže općenito neprihvaćanje.
Ko što su se oficiri tako se je pogrebnoj povorki prema Zapadnomkolodvoru (Westbahnhof) pridružio i staro-plemstvo Austrije; Na izvanredni vlak čekali su, isto ne po programu, i mnogobrojne vojvode.
Kada je vlak u 0:37 sati stigao u Pöchlarn spustilo se je nevrijeme preko mjesta tako da se je blagoslov morao održati u zagušljivoj željezničkoj stanici.Tek kada je kiša malo prestala, unešeni su lijesovi u raskošna mrtvačka kola.
Pri svakom udaru groma konji su su se plašili i bili nemirni.Na Dunavu, konji su se na trajektu jedva mogli da smjeste, prateći oficiri pokušavali su vijelo vrijeme konje da smire. Uprkos svemu, pri jednom udaru groma konji su se toliko preplašili da su udarili u kola koja se je sa velikim naporom spriječilo da na padnu u Dunav.
Prisutnima je ta pogrebna povorka u toj noći ostala u dugom sijećanju, kao da cijeli svijet želi propasti.
U 05:00 sati stigli su u Artstetten, u 11:00 sati je počela sahrana. Gosti su bili u prljavoj i vlažnoj odijeći. Od Kleinpöchlarn put je vodio uzbrdice i gosti su bili prisiljeni dijelomično izaći iz auta i gurati ih.
Razlog da prestolonasljednik nije sahranjen u kapucinskoj grobnici (Kapuzinergruft) već u Artstetten-u blio je
* morgantsko vijenčanje. Sophie vojvotkinji Hohenberg bila je habsburška grobnica nepristupačna a Franz Ferdinand nije ni u snu razmišljao o tome da se poslje smrti od svoje supruge razdvoji.
Razlog izgradnje grobnice još u vrijeme kada Franz Ferdinand nije ni slutio da ce pet godina kasnije on i Sophie umrijeti bio je, u jesen 1908, smrtni porod. sinčića u Belvederu. Dr. Carl Lischkarz je 08.11.1908 u 10:00 sati u jutro potvrdio smrt novorođenčeta.; to znači da se je dijete noć prije rodilo.
Mali lijes je u podne od državnog pogrebnog podužeće prevežen od Belvedere na Artstetten gdje je provizorno smješten u jedno predsoblje dvorske crkve. Artstetten je trebao zimsko sjedište vojvotkinje biti.
Grobnica je 1909-1910 po nacrtu srhitekta Ludwiga Baumann o kroz zidara Friedricha Aichberger iz Pöchlarn sagrađena (dozvola gradnje od 07.06.1909.a dozvolja korištenja od 13.01.1910.).
Franz Ferdinand želio je, da slično kao u kapucinskoj grobnici, bez ukrasa – skromno njegov i svi slijedeći lijesovi na podu jedan pored drugoga budu postavljeni. Mijesta u grobnici bilo je za 12 lijesova.
Vodstvo gradnjeu Artstetten saznalo je o atentatu prestolonasljednika i njegove supruge, 28.06.1914. u 19:30 sati. Idući dan stigla je naredba da uredi unutrašnjost grobnice, da se obojaju vrata i prozori i da se urede staze u parku. Dok su radovi na dvoru od 30. 06. ukinuti i tek nekoliko mjeseci kasnije provizorno savršeni.
1. od 2