CRO-eu.com
Listopad 22, 2019, 20:44:36 *
Dobrodošli, Gost. Molimo, prijavite se ili se registrirajte.

Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave
Novosti:
 
  DNEVNO 45LINES HRT PORTAL GALERIJA SLIKA   Forum   Pomoć Traži Kalendar Prijava Registracija  
 Str: [1]
  Ispis  
Autor Tema: Prsten – zaruke ili proševina – ugledanje ili zagledačina  (Posjeta: 4073 )
0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.
Marica
Administrator
*
Postova: 7767



« : Studeni 11, 2011, 22:15:20 »


Prsten – zaruke ili proševina – ugledanje ili zagledačina

Hrvatska vojnička granica. Ako na ogledu gdje dvoje mladijeh jedno drugo razgleda jedno drugomu prigovora ne nadje ugovara se dan kad će da kupuju darove Na jabuci promjenjuju se prsteni i mladoženja daruje djevojci jabuku (od toga i ime), a u jabuci bude zabodeno nekoliko srebrnijeh ili zlatnijeh novaca, dakako po mogućnosti mladoženjinoj. Osim toga valja mu da obdari i njezine roditelje i braću i sestre. Tijem je djevojka formalno zaručena.


Prsten – zaruke ili proševina

Lička krajina

Na prošnji momak dajući djevojci obilježje kaže joj od prilike "Uzmi djevojko ovo obilježje ako hoćeš dobre volje"; a kad ruku pruži da primi obilježje on pridoda "Namijenjeno, neznam je li sudjeno, pazi još ti jednom velim, da nijesi prisiljena, jer radi mladosti još nemožeš rasuditi na što rukom posežeš". Tad mladoženja natakne prsten redom nekoliko puta sebi i djevojci na prst, a medju tijem obje matere nešto potajno broje ili mole ili zaklinju nezna se jer ne će nijedna da kaže. Prsten vrijedio što vrijedio, valja da je u njemu crven kamen (za udovice modar). Izručivši jabuku odmah se pogode da ako bi ona iznevjerila da mora dvostruko obilježje povratiti i da ima čekati neudata, dokle se god sadašnji vjerenik ne oženi, i teško da će sveštenik proglasiti s oltara novu vjeru (ovdje se kaže ozvati) dok se pogodba ne ispuni. To isto biva kad bi i vjerenik iznevjerio. I ovdje se zaruka zove prsten.

Istra

Za ovdješnje hrvatske seljake kaže se da prvi put prosioci i neulaze u kuću djevojčinu nego s kućnijeh vrata kažu rad što dodjoše a kućani jim odroče odgovor za osam dana. Nakon osam dana opet dodju ali ni opet neulaze u kuću da nebi obuće derali a otac jim kaže da se povrate do četrnaest dana. Ako im on medju tijem ništa protivna ne poruči dodju i treći put ali tad već ulaze uprav u kuću i sjedaju da se goste. Istarski Morlaci* pri zaručenju daju prsten djevojci i tijem je zaručena a dogadjaj taj proglašuje se odmah pucanjem iz pušaka. I u Perojeza (to su preseljeni Crnogorci) koji su pravoslavne vjere to biva skoro isto tako.

Hrvatsko primorje

Okolo Senja kad se momak i djevojka dogovore on joj na prvom sastanku dade jabuku i u njoj zabodenijeli 5-10 for., a od tole idu oboje k roditeljima da jim to jave pa ako nijesu zadovoljni ona mu vrati jabuku i novce natrag, ako pak jesu tad sami roditelji navijeste djevojci: "Ako bi ti odstupila od ovoga momka morat ćeš platiti dvostruko obilještvo dar momkov". Tom prilikom i ona njemu što god daruje. Za tijem rukuju se mladijenci a otac ili ko drugi polije im ruke vinom za bolju vjeru i daje tvrdje zavezano. Na zaručenju koje se ovdje prsten zove vjerenik osim prstena dava i još desetak for. Ali i za to ima svoj obred. Prsten i dar u novcu stave na kolač, a kolač na trpezu pa svekar ili koji drugi starac iz mladoženjine rodbine pita djevojku što je ovo. Ona odgovori da je kolač i prsten, na što joj on odmah natakne prsten na prst, a ona ga u ruku poljubi. Kad se taj obred svrši drži narod da su vjerenici kao i u crkvi vjenčani, te da se ne mogu više rastaviti. Sada i gosti djevojku darivaju. Prije nego je djevojka zaručena ne nosi nikakva prstena pa bila i najbogatija. Ali po zaručenju svaki svečani dan valja joj nositi najmanje po jedan od onijeh što su joj darovani, drukčije bio bi kao znak da misli razmetnuti vjeru.

Slavonija

U Djakovštini na prosidbi ako je djevojka od pro saca novce primila tad im domaćin spravi obilnu večeru na kojoj se napija najprije udavači. Prosci kad joj toče vino bace nekoliko novčića u čašu, a ona čim na zdravici zahvali sve redom poljubi. Na malu riječ kad dodju kućani mladoženjini ovaj ih ljubi i dariva ali i oni darova sobom donose kao bukliju, pogaču itd. Od male riječi počevši pa dok se ne vjenča djevojka svakoga koga god na putu sreta ljubi muške u ruku ženske u obraz. I na velikoj riječi opet po običaju jede se i pije, dariva i celiva. Napomenimo samo, da kad svekar nazdravi svojoj snasi napije se spusti cvanciku u čašu i dade joj da zahvali. Uoči zapoja koji je kod djevojke gazda kuće odkle je momak uzme bukliju, te ide da pozivlje domaćina (susjed koji se pri gozbi brine gotovljenjem jela i trpezom) i svatove u kojugod kuću dodje moraju svi kućani iz buklije da piju ali u kojoj se kući buklija isprazni tu je valja i napuniti što svaki gazda rado i učini.

Srijem

Ako se nijesu mladijenci prije poznavali to momak razgleda djevojku na prosidbi i otac nuka sina, da dobro razgleda, jer što sad uzme bit će mu za života. Tad ako mu se dopane momak izvadi dar u novcu i metne na trpezu. Ali ga djevojka odmah ne prihvata, nego još stoji na sred sobe i sad će njen otac opet reći: "Eto sad, ako te volja, a ti uzmi dar; ja te ne natjerujem“. Ona tad kao razmislivši se uzme ili prezre dar, ali je ovo posljednje sasma rijetko. Ako ga uzme, tad ljubi svima ruku. Na ugledanju momkove kuće nema ništa osobita samo što gazda obično ne govori istinu kad ugledačima i ocu djevojčinu kazuje: "Evo gledajte slobodno: sve što vidite pred vama, to je Božje pak naše"; jer se obično tog dana posudi i u susjeda mnogo koješta, da se kuća čini bogatija. Na to će otac djevojčin pregledavši brzijem okom desno i lijevo od prilike reći: "Što ćemo mnogo gledati? kad nijeste vi pomrli od gladi neće ni ona, hajde da pijemo rakiju". Kad je svršeno pregledanje tad se izljube i tijem je prijateljstvo još bolje utvrdjeno. Na proševini (to isto što je drugovdje prsten ili zaručenje)  svećenik najprije pita dvoje mladijeh o slobodnoj volji, te jim na prosto blagosovi (ne pod potrabiljem) namjerenje njihovo. Oni sad jedno drugom dar daju: on njoj talijer ili dukat, a ona njemu peškir ili košulju. Sad momak ustane poljubi sve starije u ruke, pa ide kući pješke ništa neokusivši, pa bilo daleko koliko mu drago. Ostali ostaju tu pa se goste pjevaju i darivaju.

Mostar u Hercegovini

Prosci kako već gore kazasmo idu obnoć prositi djevojku; njihov vodja zove se stari svat. U djevojčinoj kući znaju, da će prosioci doći, te kad ovi pred vrata dodju, ako nadju, da su svijeće podunute i da je u kući sve mirno mogu bogme znati da nema ništa, pa idu na drugu stranu. U protivnom slučaju ulaze u kuću, odmah sjedaju za trpezu: ali istom trećom čašom prosac kaže što traži, i da je svečanije digne se na noge, skine kapu, obrne se prema ikonama, prekrsti se i tako proseći djevojku izvadi cekin, prsten i jabuku pred oca djevojčina (tu ne bude ni mladoženje ni djevojke) s riječima: "Evo znak, ako hoćeš, da budemo prijatelji. Tad ustanu, isto tako i otac djevojčin skino kapu, pa se prekrsti i s desnom rukom prihvati jabuku cekin i prsten i stavi pred ikone rekavši: "Da bog da, da bude sretno" i opet sjedne. Tad prosioci izvade bukliju, što su sobom donijeli te dadu piti ocu rakije. Za tim je gozba. Pri polasku pošalje djevojka nekoliko maramica vezenijeh, kao uzdarje starom svatu, a otac predajući mu ih rekne: "Primi brate dar za dar za znak, kako ja dajem svoju kćer za tvoga brata".

Kninska okolica u Dalmaciji

Na zagledačini daje se djevojci jabuka i u njoj novaca. Na prosidbi kad prosioci sjedu za trpezu, bratučed dovede iznenada djevojku pak zaviče: "Ко se prima sestre moje?" Tad jedan od prosilaca ustane i mjesto ženioca, koji i ako je tu vrlo se stidan pokazuje, rekne: "Primam ja"; onaj opet triput pita: "Primaš li do volje i do nevolje?" "Primam", odgovori onaj do tri puta, "i do volje i do nevolje". Za tim daruje izdavaču po ugovoru i uziue djevojku, š njom se poljubi i tri puta k istoku okrene, krsteći se i zazivljuć pomoć Božju i dobru sreću.

Dr. V- Bogišić, Zagreb, 1866

___________________
*Morlak (Morlače, Morlaci)
1. romanizirani pastir koji se zadržao na balkanskim planinama i nakon slavenske kolonizacije; Vlah
2. stanovnik Dalmatinske zagore, gorštak uz obalu Jadrana
Evidentirano

Jedna ruka drugu pere
 Str: [1]
  Ispis  
 
Skoči na:  

Pokreće MySQL Pokreće PHP CRO-eu.com | Powered by SMF 1.1.20. © 2005, Simple Machines. All Rights Reserved. Valjani XHTML 1.0! Valjani CSS!