Na istočnoj strani škole nalazila se zgrada dimenzija 8 x 12 metara. U jednom je dijelu zgrade bila gimnastička dvorana, a u drugom dijelu drvarnica. Između zgrade štale nalazio se veliki prostor, kao školsko dvorište, gdje se izvodila tjelovježba.
Ova je štala bila dobar štitnik od vjetra koji je brijao sa sjeveroistoka.
To je bio najhladniji vjetar na Udbini. U snježnim i zimskim razdobljima po Lapatu i Koriji vjetar je digao prave snježne vijavice. koje su znale biti guste kao magla. Snijeg nošen vjetrom napravio je zameta po dužini zida, gdje se nalazilo, sa svojim istočnim zidom, gospodarski objekt škole (štala).
Ustrojstvo Vojne krajine
Vojnu krajinu činili su: Krbava, Lika, Gacka i Kordun. Ustrojstvo Krajine bilo je naprednije od Banske Hrvatske. U samoj Hrvatskoj feudalni odnosi davali su svoj pečat u prosvjeti, poljodjelstvu, organima vlasti te sudstvu i upravi.
a) Školstvo Krajine Rekli smo već ranije da je udbinska pučka škola bila ljepotica.
Krajiške su škole bile dvojezične. Neki se predmeti predaju i na hrvatskom jeziku (vjeronauk i nauke o čudorednosti, kao i prva načela matematike i prirodopisa). Krajiško školstvo ima prave školske knjige na hrvatskom jeziku. Taj solidan školski sustav odrazio se i na duhovnoj razini hrvatskog pučanstva. Krajiški narod bio je napredniji od svoje braće pod vlašću "staleža i redova".
Uz školstvo svakako je boljem napretku pridonio i sustav uveden
Krajiškom reformom 1807. godine, koji je preživio i francusku vladavinu. Tom reformom uređena je krajiška uprava na području pravosuđa, redarstva (šerežani), crkve, školstva, rizničarstva, poljoprivrede, stočarstva, rudarstva, cehova, graditeljstva, trgovine, carina i narodnog gospodarstva. Dakako, sve u
vojničkoj stezi.
U Vojnoj krajini uveđena je podjela u dva razreda: krajišnike (koji su obavljali vojnu službu), te osobe koje su obavljale ograničenu vojnu djelatnost.
Uvodi se novi porezni sustav, koji je predvidio
zemljišni porez,
mlinski porez,
porez na služinčad i
porez na dohodak.
Kod ustrojstva
katastarskog poreza počinju se buniti
Vlasi, koji su imali privilegije (
oslobođenje od plaćanja poreza).
Polovinom XIX. stoljeća Vojna krajina jedini je dio hrvatskih zemalja koji je suvremeno uređen po uzoru na zapadnu Europu. Uzet ćemo kao primjer statističke podatke iz 1816. godine, koji govore da je u Vojnoj krajini bilo 794.161 jutara neplodne zemlje. Prema popisu iz 1840. godine ta se površina smanjuje na 457.290 jutara. To je pokazatelj o naseljavanju i intezivnoj poljoprivredi.
Uprava Vojne krajine promiče gospodarske boljitke. Navest ću primjer iz narodne predaje na području Otočca[/b], zadruge
Banjen i
Hinić. Banjani su imali velike površine zemlje u livadama, oranicama, pašnjacima i šumama, a Hinići tek jezičke oko kuće. Kod revizije i obnove katastra
uništenog u II. svjetskom ratu osobno sam se uvjerio u navedeno. Odgovor na moje pitanje zašto je to tako dao mi je
Mile Banjan star 102 godine: Kaže on:
"Kad je išla carska mjera koliko si god želio zemlje mapirati, postaviti barjačiće po budućim međama koje si sebi zamislio, carski su mjernici mapirali. Nas je bilo puno u zadruzi pa smo na sve strane raznijeli barjačiće, i to su postale mjemičke međe u katastru.
Hinići su ležali pod šljivama i ostali bez zemlje". Tako je to objasnio stari Banjan.
Drugo kazivanje citiram: "Stari su ljudi tada govorili, opet Hinići, otiđite se nakloniti carskim čizmama kod stola bit će zemlje koliko hoćeš. Nisu to učinili, bilo im je daleko ići u šumu, kod
livada Dolci gdje je bio carski mjemički stol ". To je područje k. o.
Škare i Doljni.
Ovo potvrđuje da su krajiške vlasti nastojale što više zemlje podijeliti seljacima. Ujedno nam objašnjava odnose između 794.161 jutra i 457.290 jutara, što je spominjano u navodima uzetim iz naroda.
b) Graditeljstvo U XIX. stoljeću, tragovi za vladavine Karla III., Marije Terezije i Josipa II.
posvećena je osobita briga prometu. Izgrađene su dvije ceste:
Karolinska (Karlovac-Rijeka) i Jozefinska (Karlovac-Senj). Sada ćemo reći koju riječ o cesti koju neki zovu
Lička cesta. Na relaciji Udbina-Sv. Rok-Mali Alan-Obrovac-Zadar. Velebitska gorska cesta je povezivala Liku i Krbavu sa sjevernom Dalmacijom i Panonskim prostorima.
U srednjem vijeku sva dobra s područja Krbave išla su preko luka
Obrovac i
Posedarje. S novim razdobljem nastale su veće potrebe razmjene dobara i prometovanja ljudi. Rađaju se i oblikuju ideje o jednoj velebitskoj cesti. Ali trebalo je savladati. u tehničkom smislu, velebitske gromade i kamenjare. To se rodilo (osnilo) u glavi našeg velikog domaćeg sina, graditelja cesta, majora Josipa Kajtana K n e ž i ć a, sina Vojne krajine.
Milan Marušić. Zagreb, 1999., str.106-111.