U 18. i 19. stoljeću poveći je broj obitelji u Podlapcu izumro ili odselio. Među onima koji su se održali
Brinjani čine gotovo polovicu naselja.
U sustavu Vojne krajine Podlapac je sjedište satnije i upravne vlasti.
Prema pisanim podacima
iz 1779. godine otvara se pučka škola (Trivijalka), koja je 1802. godine imala 25 učenika. Godine 1834. Podlapac ima 1295 duša u 100 kuća; u jednoj kući ima u prosjeku 13 duša. Ovo potvrđuje da su to bila jaka domaćinstva s radnom snagom.
Prema popisu
iz 1857. godine Podlapac ima 1098 duša u 116 kuća. Od toga 1079 rimokatolika i 28 grkokatolika.
Crkva je utemeljena 1702. godine i bila je od drva. Od tvrdog materijala sagrađena je 1718. godine, a 9. lipnja iste godine posvećena je i otvorena za vjernike.
Patron crkve je Sv. Juraj, a kao crkveni god slavi se
18. listopada Sv. Luka, u narodu je taj blagdan zvan
Lučinje. Ta se tradicija sačuvala do današnjih dana.
Za vrijeme crkvenog goda održava se
godišnji sajam koji je bio dobro posjećen iz okolnih župa. Poznat je po bogatoj stočnoj ponudi čak iz obližnje Bosne.
Crkva je rekonstruirana 1747. godine; produžena je i izgrađen je crkveni toranj. Sama crkva nema jasan arhitektonski stil. U detaljima se miješaju barok i gotika.
Upravna općina uspostavljena je 1. siječnja 1872. godine s nazivom
Podlapača. Žitelje je to ime smetalo kao neka poruga (posprda). Pismenim zahtjevom obratili su se Ličko-krbavskoj županiji u Gospiću i Hrvatskoj vladi u Zagrebu. Vlada je
11. siječnja 1904. godine udovoljila zahtjevu i vratila
ime Podlapac.
Za napredak i razvitak Podlapca zaslužan je kapetan
Jurica pl. Holjevac, koji je bio zapovjednik Krajiške satnije 1750. godine, i tadašnji
župnik vel. Mijo Marinić.
Župa Podlapac dostiže svoj razvojni vrhunac 1914. godine kada
broji 2.244 duše rimokatoličkih vjernika. To je još j~dna potvrda da je ovo čisti hrvatski kraj.
To je ujedno i predvečerje Prvog svjetskog rata, kad će se mnogi Podlapčani naći na bojištima Rusije, Makedonije, Albanije i Italije.
Ostavit će svoje živote za cara i našeg kralja Franju Josipa I. Habsburškog. I sam Car neće dočekati ishod i kraj rata. Umire prirodnom smrću i tako se priključuje svojim mrtvim bojovnicima.
Raspadanjem Austro-Ugarskog Carstva i stvaranjem Kraljevine SHS (Srba, Hrvata i Slovenaca) za Podlapac dolaze teški politički dani, a zbog prodiranja
beogradskog hegemonizma i političko ugnjetavanje i ekonomsko nazadovanje. Žitelji, dosta osiromašeni, odlaze na privremeni rad u Slavoniju, Sloveniju, Bosnu i Srbiju. Mnogi i u prekomorske zemlje: Ameriku i Kanadu.
Vidi: Hrvat novi senator Aljaske > Mark Begich >
http://www.cro-eu.com/forum/index.php?topic=52.msg1823#msg1823Glavni izvor prihoda bilo je stočarstvo; uzgajanje sitnog i krupnog blaga koje se slabo prodaje na sajmovima, vrlo često odlazi u bescjenje. Zemlja je dobra i plodna, te na njoj uspijevaju sve kulture. Posebno se uz slatko mlijeko-vareniku uzgajao
krumpir kao glavna prehrambena namirnica za domaćinstvo.
Podlapačko polje je plodno, ali premalena da zadovolji stanovništvo žitaricama za prehranu. Žitarice se kupuju za novac od prodane stoke,
zarađen na privremenom radu ili poslan iz prekomorskih zemalja.
Sva kraška polja na području Like i Ličkog gorja su premala da bi mogla prehraniti stanovnike koji njima gravitiraju. Ta polja imaju specifična svojstva;
zemlja treba dosta vlage u vegetaciji i dozrijevanju usjeva. Po geološkoj strukturi tlo oskudjeva u vlazi pa stradavaju usjevi. Posljedica je
slab urod loše kvalitete.
Hegemonizam koji se rasplamsava u Kraljevini Jugoslaviji, opio je ovdašnje pravoslavce u okolnim selima, što će biti kobno i tragično u Drugom svjetskom ratu.
Početkom
1941 godine; kad izbija Drugi svjetski rat, Podlapac
ima 2.100 duša, dvije škole, četiri trgovine, mlin i poštu.
Iz uglednih obitelji valja spomenuti
Lukicu Javora (Jotanova), imućnog trgovca i zastupnika HSS-a za Podlapaca. Na svirep način obračunavaju s njim četnici-komunisti
na mjesnom groblju u veljači 1942. godine. Pred dotjeranim pukom koji je svjedokom
streljanja, njega presuđuje i izvršava narodna vlast, svojom moći mržnje i oružja uz prisutnost vodećih komunista
Hrvata iz Like, J. Blaževića. Što na ovo reći? Dodvaranje četništvu i stjecanje lojalnosti za
"bratstvo i jedinstvo" koje će Podlapac zamotati u crno, u tugu i bol.
Malo katoličko groblje u Podlapcu
čuva uspomene na župljane i
njihove ovozemaljske ostatke.
Ovdje je našao svoj vječni ovozemaljski počinak
Antun Matković, predratni začasni kanonik, dekan i župnik u Podlapcu. Ova zemlja posta pupčana veza izmedu zemaljskih ostataka župnika i naroda.
Prije izbijanja Drugog svjetskog rata 1941. godine, kao mladi svećenik obnaša dužnost župnika velečasni
Mate Moguš , rođen 1919. godine u Josipdolu. U to vrijeme Udbinski dekanat i župa ostali su bez svećenika. Senjsko-modruška biskupija na to mjesto postavlja velečasnog Matu Moguša. U tom ratnom paklu došao je na četnički popis za osvetu. Svirepa smrt velečasnog Mate Moguša opisana je u Ratnim zapisima ove knjige, pod red. brojem 117. (O tome, malo kasnije na ovom forumu MD)
Današnje vrijeme je vrijeme ufanja i ljubavi 2. od 4