08. 03. - Međunarodni dan žena je jedan dan za prava žena, za mir i humano društvo.
Sve je započelo u kolovozu 1910. kada su 100 žena, iz 17 nacija, odlučile da održe svake godine "Dan žena" sa "internacionalnim karakterom" u obliku diskusije, demonstracija, priredbi i susreta.
Tražimo li u literaturi o životu gradske i seljačke žene u srednjem vijeku, nećemo skoro ništa naći. Tu i tamo je, samo napomenuta, žena iz feudalnog staleža.
Sliku žene u srednjem vijeku "crtao" je muškarac i po njegovom mišljenju izgledala je:
- žena je labilna, vodi u napast, svadljiva, bahata, uvijek s namjerom muškarca pokoriti i oduzeti muškarcu svaku životnu radost.
- žena je samo zato stvorena da služi muškarcu – svom gospodaru.
- žena je, po prirodi, malovrijednija, ona je muškarcu podležne fizički, duševno i umno.
Dok slika muškarca je izgledala, oduvijek, mnogo pozitivnija.
- muškarac je stvoren da vlada, zapovjeda - i sa ženom.
- muškarac, najprije otac a onda suprug, moraju ženu odgojiti na poniznost i pokornost.
Ženama nije bila dopuštena samostalnost kao ni javno izražavanje osobnog mišljenja.
Vrijednost jedne žene ovisila je o njezinoj nevinosti prije braka i kroz njezin brak. Neudane žene i udovice nisu uživale društveno poštivanje.
Ostavljene ili razvedene žene nazivalo se je "raspuštenicama". Žene koje su živile u izvan-bračnoj vezi bile su samo "priležnice".
Žena se nije udavala nego je bila udana ili obećana i to sa svojih 12 do 16 godina starosti. Starateljstvo je kroz udaju preuzeo, od oca, njezin suprug.koji je jedini imao pravo na korištenje njezine imovine.
Bogate udovice (Beatrice Frankopan – Korvin), da bi zadržale imovinu, bile su prisiljene na ponovnu udaju.
U 14-om do 16-og stoljeću "poboljšala" se je situacija žene. Iako manjina, usudile su se iz ovisnosti oca – supruga u samostalnost. Ali ta samostalnost ( babica, "biljna lječnica") joj je ubrzo kroz muškarca oduzeta te je kao "vještica" osuđene na javno spaljivane na lomači.
Udane žene su i dalje živile u matrijalnoj ovisnosti supruga i njegove obitelji. Većina neudanih žena su radile kao sluškinje. Starije neudane ili bolesne žene ovisile su o milosti svoje obitelji.
Mnogo teži život imale su žene u selima. Da bi "osigurale" svoj život bile su one i dijeca prisiljene na najteže poslove. Osim kopati, sijati, žeti brinule su se i za vodu koju su iz velike udaljenosti, na glavi, donosile kući. Njezin radni dan bio je u prosjeku 14-16 sati. Tu nije bilo vremena za "odmor“ ili posjetu kod roditelja. Seoske žene su često umirala "u najboljim godinama".
Još danas je "seljanka" jedna pogrdna riječ!
Građanke su živile duže!
Novorođeno žensko dijete bilo je samo "dijete" dok je muško dijete bio "sin". Kćerke se većinom nisu slale u školu. U selima su samo muškarci bili pismeni. Žene su morale vjerovati u ono što im muškarac pročita.
U 19-om stoljeću se je mnogo promjenilo:
- dijevojčica je "kćer"
- žene samostalno odlučuju kada i za koga će se udati.
- ženama je dozvoljeno studiranje i političko angažiranje.
Polovicom 19. stoljeća sve više žena pohađa fakultet. Početak je napravila Švicarska zatim Belgija, Nizozemska i skandinavske zemlje.
1889. je ruska matematičarka Sona Kovalevskaja prva žena profesorica u Evropi na fakultetu u Štokholmu.
1918. poboljšala se je i situacija žena u USA, Amerikanke su stekle pravo glasanja.
1939., kada je imala 15 godina, položila je Marija Draženović letački ispit i bila je prva žena-ratni pilot u sastavu 113. lovačkog puka i učestvovala je u Drugom svjetskom ratu u borbama na Sremskom frontu 1945.
2006-e godine je Annemarie Drazenovich, vojna sudkinja u 172. Styker (pancer – oklopno vozilo) ratne brigade u Iraku
Doista, mnogo se je 08 veljače ili 8. marta promijenio i zato je značajan dan u životu svake žene.